Dziecięce bazgrołki, czyli sens ćwiczeń grafomotorycznych

Grafomotoryka to, mówiąc najprościej, umiejętność rysowania
i pisania. Zestawy ćwiczeń grafomotorycznych w dużym stopniu przygotowują dziecko do nauki pisania. Jest to proces, który trwa latami, a wsparcie otoczenia stanowi tutaj bardzo ważny czynnik dalszego rozwoju dziecka.


Rozwój grafomotoryki dziecka trwa kilka lat. Na początku tej drogi obrazki, a dokładniej jego elementy, są nierozpoznawalne. Dziecko spontanicznie chwyta kredkę i wykonuje nią nieregularne linie, stawia kropki lub też, przy dużym napięciu mięśni ręki i dłoni, rozrywa kartkę. Na późniejszym etapie pojawiają się regularne linie pionowe i poziome, które mogą przecinać się w różnych kierunkach. Czterolatek często ma problem z zaplanowaniem rysunku, lecz rysuje głowonogi, jego rysunki mogą być jeszcze uproszczone, lecz zazwyczaj kolorowe. Sześciolatek rysuje obrazek zgodnie z proponowanym tematem, widać na rysunku zróżnicowanie płci, dużo szczegółów, elementów charakterystycznych.

Należy pamiętać o tym, że każde dziecko rozwija się w indywidualny sposób i w swoim tempie. Dopiero po etapie rysowania spontanicznego, rysowania po śladzie szlaczków, czy też znaków literopodobnych, dziecko jest w stanie przystąpić do nauki pisania w zeszycie z liniaturą przy użyciu innych narzędzi pisarskich. Ważne jest, aby wspierać małego człowieka w tym wielkim dla niego wyzwaniu. Małe dzieci uwielbiają ruch, dlatego dobrze jest tak zaaranżować otoczenie, aby mogły wykonywać dużo operacji ruchowych, wykorzystywać różne materiały i struktury, tak aby eksplorować otoczenie. Ćwiczenia grafomotoryczne nie muszą odbywać się zawsze przy stoliku czy biurku. Możną wykorzystać płaszczyzny pionowe – tablicę z kredą, tablicę suchościeralną, ścianę pomalowaną zmywalną farbą oraz poziome – kartkę, zeszyt. Wielką radość sprawi dziecku pokrywanie wielkich płaszczyzn farbami, pisakami czy też kredkami. Niech dziecko poodbija na kartce swoje ręce, stopy, niech drze i zgniata niepotrzebne gazety, a następnie wykorzystuje je twórczo w swojej pracy. Fantastyczną zabawą jest również wyrabianie masy solnej, zabawa ciastoliną czy plasteliną, zagniatanie domowego ciasta albo nawlekanie korali. Wszystkie te czynności niezwykle zaciekawią dziecko, a jednocześnie przyczynią się do stymulowania wzroku, słuchu i narządu ruchu.

Pamiętaj Rodzicu! Wszystko można posprzątać, umyć i wyczyścić. Najważniejsza w Twoim działaniu jest cierpliwość i życzliwość, a sukcesy edukacyjne Twojego dziecka będą Twoją radością i dumą 🙂
Bibliografia i literatura:
1.Ćwiczenia grafomotoryczne. Z. 1, Ćwiczenia wspomagające naukę pisania / Ewa Gaweł ; il. Robert Gaweł. – Wyd. 2. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2006,
Ćwiczenia grafomotoryczne. Z. 2, Ćwiczenia wspomagające naukę pisania / Ewa Gaweł ; il. Robert Gaweł. – Wyd. 2. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2006,
Metoda Dobrego Startu : od wierszyka do rysunku : ćwiczenia / Marta Bogdanowicz, Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2008,
Sześciolatek w świecie liter : ćwiczenia – część 1 / Jan Malczewski, Lidia Malczewska-Garsztkowiak. – Warszawa : Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, cop. 2005.

Poniżej zamieszczam przykładowe karty pracy co ćwiczeń grafomotorycznych.

Do pobrania:

Plik Opis Rozmiar pliku
jpg Karta 1 85 KB
jpg Karta 2 52 KB
jpg Karta 3 64 KB
jpg Karta 4 331 KB
Skip to content