KAWIARENKA RODZICA

Drodzy Rodzice,

Oto kilka sposobów na motywowanie Waszych Dzieci do nauki:

1. Stosowanie pochwał słownych, pisemnych, np. dyplomy, listy, medale, puchary, koszulki itp.

2. Poszerzanie wiedzy w sposób poziomy i pionowy, np. przy nauce o Jacku Malczewskim, można wybrać się do Muzeum, czy poszukać jakiś ciekawostek o życiu danej osoby.

3. Kontakt z nauczycielem, wychowawcą, sprawdzanie zeszytów, zadań domowych, tak, by jak najszybciej niwelować zaległości i braki.

4. Dbanie o dietę dziecka – dobrze zbilansowana, bogata w witaminy oraz magnez, kwasy omega 3.

5. Konsekwencja i współdziałanie rodziców, jedność metod wychowawczych.

6. Zapewnienie uczniowi odpowiedniej ilości snu.

7. Prawidłowy wypoczynek, zwłaszcza ten na świeżym powietrzu. Monitorowanie ilości i jakości czasu spędzanego przed komputerem, telefonem.

8. System zbierania punktów na coś atrakcyjnego, np. wyjazd nad morze.

9. Rozpoznawanie potrzeb dziecka, temperamentu i odpowiadanie na nie.

10.Dbanie o swój warsztat metod komunikacyjnych z dzieckiem.

11. Budowanie pozytywnej samooceny u dziecka – ukazywanie mu bezwarunkowej miłości i akceptacji.

12. Rozwijanie pasji i zainteresowań dziecka.

12. Słuchanie tego, co mówi dziecko, otwartość na dialog.

13. Wprowadzenie humoru w życie domowe.

14. Wychwytywanie niepokojących sygnałów w zakresie zdrowia psychicznego dziecka, np. zagrożenia depresją.

15. Otwartość na kontakty ze specjalistami, np. Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w razie potrzeby.

16. Pomoc dziecku w organizacji dnia – równowaga pomiędzy różnymi aktywnościami.

17. Wspieranie kontaktu z rówieśnikami.

Justyna Kuehn,

Psycholog szkolny

Opustoszałe ulice i korytarze szkolne. Lekcje nadal są przeprowadzane jedna
za drugą, ale w sposób zdalny. Dzieci i młodzież nie mogą samodzielnie
przemieszczać się od 8.00 – 16.00. Na ulicach mija się przechodniów w
maseczkach. W sklepach obowiązują limity osób i ciągle trzeba zachowywać dystans fizyczny. Kontakt z rówieśnikami, przebiega głównie online.
Ochrona przed koronawirusem, pociąga za sobą koszty emocjonalno –
społeczne. Często jest brak możliwości spotykania z kolegami i koleżankami z klasy, a to może skutkować poczuciem izolacji społecznej. Uczniowie, którzy mają zdawać egzamin, mogą czuć się niepewnie co do jego przygotowania i przebiegu.


Jak w tej sytuacji można sobie pomóc?
Oto kilka praktycznych wskazówek:

  1. Nastolatki potrzebują akceptacji i afiliacji w relacji. By to zaspokoić, dobrze jest spotykać się z Bliskimi Osobami poza lekcjami po 16.00 w miarę możliwości (oczywiście, by nie zaniedbywać obowiązków). Wszyscy potrzebujemy bowiem bliskości społecznej.
  2. Edukacja zdalna może także mieć dobroczynne działanie np. na wcześniejszych tzw. błaznów klasowych. Aktualnie mogą nie mieć pozytywnych wzmocnień dla swoich negatywnych zachowań.
  3. Warto wspominać czasy, kiedy razem, jako team coś robiliśmy – np. na lekcji wychowawczej.
  4. Relacje w edukacji zdalnej są tak samo ważne, jak przed pandemią.
  5. Przebywając ze sobą online, warto zrobić razem coś fajnego, np. chociaż chwilę porozmawiać o tym, jak kto się czuję, co jadł kto na śniadanie, założyć razem coś zielonego.
  6. Warto zadbać o ruch, ćwiczenia fizyczne. Dobrze codziennie wyjść na spacer, pobiegać, czy wybrać się samemu lub z kimś na trening.
  7. Warto zadbać też prawidłową dietę. Śmieciowe jedzenie spożywane w
    nadmiernych ilościach, może być zgubne dla naszej psychiki.
  8. Pomimo trudności warto codziennie zadbać o trening wdzięczności. Może przed snem, warto uzmysłowić sobie 5 sytuacji, rzeczy, które były dla nas miłe danego dnia. Nie muszą to być spektakularne wydarzenia, ale budowanie dobrych relacji, też zależy od drobnych rzeczy.
  9. Nikt z nas nie jest samotną wyspą i potrzebujemy siebie nawzajem. Szukajmy kontaktów z ludźmi, którzy mają na nas dobroczynny wpływ. Nasz mózg, by się rozwijać, potrzebuje kontaktów z innymi ludźmi, to może być dodatkowe środowisko rówieśnicze, np. ministrantura, drużyna sportowa.
  10. Dbajmy, by pozytywnie zarażać się emocjonalnie. Kiedy nauczyciel, rodzic jest spokojny, uczeń niejako może nasiąkać tym opanowaniem.
  11. W razie potrzeby, korzystajmy z pomocy specjalistów, np. pedagoga, psychologa.

Justyna Kuehn,
psycholog

Skip to content