Zabawy oddechowe niewymagające większych przygotowań

Zabawy oddechowe to niezwykle ważne ćwiczenia poprawiające funkcjonowanie i rozwój dziecka. Ich głównym celem jest wypracowanie prawidłowego toru oddechowego czylioddychania przez nos, poprawienie wydolności oddechowej, sprzyjają również wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.

Oto kilka zabaw oddechowych, które można wykorzystać podczas pobytu w domu bez nakładu finansowego oraz większych przygotowań.

Ważne! Pomieszczenie, w którym odbywają się zabawy powinno być wcześniej przewietrzone. Zabawy można prowadzić z dziećmi w różnym wieku, jednak im młodsze dziecko, tym zabawy krótsze. Z dziećmi do 3 roku życia czas trwania powinien być od 1-3 minut, dzieci w wieku przedszkolnym mogą wykonywać zabawy oddechowe do 5 minut, starsze dzieci nie dłużej niż 10 minut.

  1. Kto dalej? Przygotowujemy kartkę papieru. Drzemy ją na pionowe paski, a z nich ugniatamy papierowe małe kulki. Kulki przyłożyć należy do ust. Uwaga – wdech nosem, mocny wydech buzią! Czyja kulka doleci dalej? Kto wygrał?
  2. Mecz. Rodzicu czy masz w domu piłeczkę ping-pongową lub styropianową kulkę? Jeśli nie, wspólnie z dzieckiem ugniećcie kulkę z gazety. Usiądźcie naprzeciw siebie przy stole i dmuchajcie tak, aby piłka nie wypadła poza pole gry lub trafiła do wyznaczonej wcześniej bramki!
  3. Bąbelki! Przygotowujemy słomkę do napojów. Wkładamy ją do szklanki z wodą. Dziecko zamiast pić przez słomkę, może przez nią dmuchać. Ważne! Dziecko powinno trzymać słomkę w wargach nie w zębach. Zaobserwujcie, co dzieje się na powierzchni. Czy powstają bąbelki? Zróbcie z dzieckiem konkurs: kto dłużej będzie dmuchał do swojej szklanki? Czas start!
  4. Dmuchanie baniek mydlanych. Tego ćwiczenia nie trzeba przedstawiać. Kontrolując oddech tworzymy duże i małe bańki, pojedyncze lub całe serie pięknych, mydlanych bąbelków.
  5. Piórka. Ta zabawa sprawia dzieciakom wiele frajdy. Kładziemy piórka na różnych przedmiotach w domu i zdmuchujemy je z nich: z kanapy, z fotela, z szafki, ze stołu. Możemy też wykorzystać części ciała: dłoń, ramię, własną stopę… albo części ciała Mamy lub Taty! Wiele śmiechu gwarantowane!
  6. Labirynt. W każdym domu, gdzie mieszka dziecko, są też klocki. W pierwszej kolejności budujemy z nich labirynt – na podłodze lub stoliku. Do labiryntu wkładamy kulkę ze styropianu lub zgniecioną gazetę. Zadaniem jest przemieszczenie (bez użycia palców!) kuleczki przez labirynt do wyjścia, wyłącznie dmuchając na kuleczkę. W innej wersji można sterować oddechem za pomocą słomki. Pamiętając, że słomka powinna być utrzymywana w wargach
  7. Przenoszenie słomką. To świetna zabawa – przenoszenie za pomocą słomki karteczek do miseczki, elementów układanki na właściwe miejsce, płatków kukurydzianych do kubeczków lub… (wg pomysłu). Ważne jest to, żeby przenoszone elementy były większe niż średnica- otwór słomki. W przypadku większych elementów słomka powinna być dość szeroka. Słomkę w razie potrzeby można również skrócić.

Miłej zabawy!

Skip to content