Zabawy oddechowe wymagające przygotowania pomocy

Zabawy oddechowe należą do jednych z bardziej lubianych ćwiczeń logopedycznych, gdyż są w miarę proste i dziecko od razu widzi efekt swoich działań.
Dzieciom w każdym wieku mogą sprawić wiele frajdy, zwłaszcza wtedy, gdy to samo ćwiczenie wykonywane jest w oparciu o inne pomoce, jakąś fabułę, czy też gdy działaniom towarzyszy element współzawodnictwa.
Być może prostota oraz łatwość dostępu do materiałów potrzebnych do tych ćwiczeń powoduje, że często są one niedoceniane przez rodziców.
Niesłusznie!
Ćwiczenia oddechowe mają istotne znaczenie w ogólnym rozwoju dziecka, przede wszystkim w rozwoju mowy. Ich głównym celem jest wypracowanie prawidłowego toru oddechowego – przez nos, wydłużenie fazy wydechowej, pogłębienie wdechu i zwiększenie pojemności płuc oraz zsynchronizowanie faz wydechowych z treścią wypowiedzi. Ćwiczenia oddechowe pomagają również zapobiegać powstawaniu wad wymowy i nieprawidłowemu ukształtowaniu się aparatu artykulacyjnego.
Z uwagi na ich wartość, przedstawiam kolejną propozycję zabaw oddechowych. Tym razem są to zabawy, które wymagają przygotowania dodatkowych pomocy. Pomoce te można wykonać wspólnie z dzieckiem i w ten sposób przy okazji rozwijać jego sprawność manualną, jak również radosną twórczość i pomysłowość całej rodziny.
Przypominam o przewietrzeniu pomieszczenia, w którym będą się odbywały zabawy i dostosowanie czasu zabawy do wieku dziecka. Należy zwrócić uwagę, aby dziecko podczas zabawy nabierało powietrza nosem (bez unoszenia ramion), a wydmuchiwało ustami.

Wesołej zabawy!

(W opracowaniu wykorzystano autorskie propozycje zabaw oraz z publikacji logopedycznych i stron internetowych).

1.Wirujące przedmioty

Potrzebne będą: kawałki nitki lub cienkiego sznurka o różnej długości, patyczek (można też wykorzystać ołówek lub kredkę) oraz dowolne lekkie przedmioty: piórka, papierowe kulki, wycięte z papieru liście itp.
Do jednego końca nitki przywiązujemy przedmiot, drugi koniec przywiązujemy do patyczka. Nitki mogą być zaczepione wszystkie w jednym miejscu na patyczku lub w niewielkiej odległości od siebie.
Zadaniem dziecka jest dmuchanie na przedmioty tak, aby wprawić je w ruch.

Odmianą tej zabawy jest dmuchanie na nieco cięższe przedmioty: piłeczki pingpongowe, styropianowe czy też papierowe, większe kulki.
Należy przygotować przynajmniej dwie piłeczki lub kulki, dwa kawałki cienkiego sznurka o różnej długości oraz patyczek. I tak jak w poprzedniej zabawie doczepiamy elementy do sznurków. Sznurki z piłeczkami przywiązujemy do patyczka w dość sporej odległości.
Zadaniem dziecka jest dmuchanie na piłeczkę, aby się odchyliła, przy czym w tej zabawie, każda piłeczka zostaje wprawiona w ruch z udziałem innej długości i siły wydechowej, z uwagi na różną długość sznurka.

2. Strzelam gola (zabawa dostępna na stronie internetowej)

Potrzebne będą: piłeczka, kartka z narysowaną bramką lub bramki wykonane z papieru bądź z pudełka po butach (o różnej szerokości).
Zadaniem dziecka jest wdmuchanie piłeczki do okna bramki.

3. Mecz (zabawa dostępna na stronie internetowej)

Potrzebne będą: plansza z narysowanym boiskiem, piłeczka pingpongowa.
W tej zabawie biorą udział dwie osoby. Każda z osób musi utrudnić przeciwnikowi wbicie gola. Jest to zabawa dość trudna, gdyż trzeba wydmuchać piłeczkę, która toczy się w kierunku naszej bramki, w stronę przeciwnika i jeszcze spróbować wbić gola.

4. Dmuchajka z pomponami (zabawa przedstawiona na stronie internetowej)

https://www.youtube.com/watch?v=1TW4scFds1c
Potrzebne będą: pusta, plastikowa butelka po napoju z zakrętką, pomponiki (mogą również być piórka lub małe kulki papierowe), słomka, którą można zgiąć (najlepiej od soczku).
Butelkę należy przeciąć po obwodzie, pozostawiając spory kawałek z szyjką butelki i zakrętką. Do powstałego w ten sposób kubeczka wrzucamy pomponiki. W zakrętce należy zrobić otwór i wsunąć słomkę. Zadaniem dziecka jest dmuchanie przez słomkę, w taki sposób aby pomponiki się unosiły lub wyskoczyły.

5. Żaglówki (warianty zabawy dostępne na stronie internetowej) Zabawa dodatkowo rozwija umiejętności matematyczne i lewopółkulowe.


Potrzebne będą: słomka, zakrętki od plastikowych butelek, kawałki plasteliny, wykałaczki lub patyczki do szaszłyków, kartki papierowe lub piankowe, głębsza taca, jednorazowa aluminiowa blacha do pieczenia (może być również blacha kuchenna do pieczenia ciasta), woda i w zależności od wariantu zabawy: kostka do gry, paski z narysowanymi kółkami odpowiadającymi kolorom żagli i paski z liczbami.
Z kolorowego papieru lub pianki wycinamy małe trójkąty lub prostokąty ze ściętymi górnymi rogami – będą to żagle, każdy żagiel nakładamy na wykałaczkę. Do zakrętek wkładamy plastelinę, w której mocujemy przygotowany żagiel. Żaglówki mogą mieć numery. Można też wyznaczyć przystań dla żaglówek, w tym celu z plasteliny formujemy wałeczek i przyklejamy go na tacy, następnie na blachę wlewamy trochę wody.
Zadaniem dziecka jest dmuchanie na żaglówki tak, aby dopłynęły do drugiego brzegu. Zabawę można modyfikować w dowolny sposób.

Odmiana – Wykorzystanie kostki – ilość oczek będzie określała ilość żaglówek, które ma dziecko wdmuchać do portu, jeśli żaglówki mają numery – to ilość oczek na kostce będzie wskazywał nr żaglówki, którą dziecko ma za zadanie wdmuchać do portu.
Odmiana – Dokładnie tyle – Do tej zabawy należy przygotować paski z narysowanymi kolorowymi kółkami, odpowiadającymi kolorom żagli. Wówczas dziecko ma za zadanie ustawić żaglówki zgodnie z narysowanym kodem.

Odmiana – Dokładnie te
Do tej zabawy należy przygotować paski z zapisem liczbowym. Na pasku zapisane są cyfry odpowiadające numerowi żaglówek. Dziecko wdmuchuje po kolei żaglówki zgodnie z zapisem.

Odmiana – Labirynty
W tym przypadku należy na tacy poukładać wykonane z plasteliny wałeczki tak, aby utworzyły labirynt. Możemy wykorzystać blachę aluminiową i wówczas można, ale nie trzeba nalewać wody.
Zadaniem dziecka jest wybranie odpowiedniej drogi i dmuchając przez słomkę na żaglówkę, doprowadzenie jej do przystani.

6. Owocowe punkty

Potrzebne będą: Kartki kolorowego papieru w kolorze wybranych owoców, 1 kartka kartonu, klej, mazak, 3 piłeczki pingpongowe (w przypadku braku piłeczek można wykorzystać kulki papierowe), słomka.
Na każdej kolorowej kartce rysujemy 1 duży owoc, po wycięciu naklejamy wszystkie owoce na karton, blisko jego dolnej krawędzi. Następnie w owocach, wycinamy otwór, w każdym o różnej wielkości. Owoce powinny mieć różną wartość punktową, którą należy napisać na każdym z owoców. Owoc z najmniejszym otworem powinien mieć największą ilość punktową.

I wersja (zabawa dla młodszych dzieci)
Zabawa polega na wdmuchaniu w każdy otwór 1 piłeczki.

II wersja (dzieci starsze)
W tej zabawie dziecko po kolei wdmuchuje za pomocą słomki piłeczki w wybrane otwory. Następnie dziecko zlicza uzyskane punkty.

7. Garaże

Potrzebne będą: 3 kartki kolorowego kartonu lub papieru formatu A4, klej, piłeczki pingpongowe lub małe autka, słomka.
Dodatkowo w celu rozwijania umiejętności czytania można przygotować kartoniki z literami, paski z prostymi wyrazami.
Dwie kartki składamy na pół, w jednej części każdej z kartek wycinamy otwór – wjazd do garażu. Z ostatniej kartki wycinamy dachy i przyklejamy na garaże. Zadaniem dziecka jest wdmuchanie piłeczek pingpongowych lub autek do określonego garażu za pomocą słomki. Na dachach garaży można umieścić litery. Dziecko ma za zadanie odczytać litery i wdmuchać autko do garażu z określoną literą, którą wymienia osoba dorosła. Odmiana – dziecko podaję nazwę garażu (literę), w którym zaparkuje jego pojazd.

Na garażach można umieszczać również wyrazy, zadanie dziecka jest takie samo, jak w poprzedniej zabawie.

8. Karmimy zwierzątka (zabawa podobna do poprzedniej)

Potrzebne będą: sylwety głów zwierząt (np. królika, psa; które dziecko samo lub z osobą dorosłą może narysować), z zaznaczonym, szeroko otwartym pyszczkiem, kartka sztywnego papieru formatu A4 lub A3, skrawki pomarańczowego i białego papieru, słomka do picia.
Główki zwierząt należy nakleić na karton, w taki sposób, aby pyszczki znajdowały się blisko dolnej krawędzi kartki. W przypadku dużego formatu kartki, kartkę najpierw należy zgiąć na pół, następnie na jednej części nakleić główki zwierząt, w taki sposób jak wyżej. Z pomarańczowych i białych skrawków papieru uformować ruloniki lub kulki. Będą to marchewki i kości. Dziecko ma za zadanie nakarmić zwierzątka, dmuchając na przygotowane przysmaki za pomocą słomki.

9. Latające owady dostępna na stronie internetowej /https://www.youtube.com/watch?v=kgg2J-eOKzk/


Potrzebne będą: dwie słomki szersza i nieco węższa, mała sylweta owada lub naklejka.
Z szerszej słomki odcinamy kawałek o długości ok. 4 cm. Do tej części przyklejamy sylwetę owada. Nakładamy słomkę z owadem na słomkę węższą. Zadaniem dziecka jest dmuchanie przez słomkę, aby owad odleciał. (Sposób wykonania znajduje się na poniższej stronie)
Odmianą jest zabawa

10. Latająca pszczółka

Dzieci mogą wspólnie z rodzicem wykonać owada np. pszczółkę.
Potrzebne będą: żółty papier, bibuła lub kawałek folii, słomka, zszywacz, klej, czarny pisak, nożyczki.
Z papieru wycinamy mały prostokąt o wymiarach nie większych niż 5 cm na 7 cm lub kwadrat o boku do 5 cm. Przygotowany kawałek papieru należy zwinąć w rulonik, który będzie można nałożyć na słomkę. Jeśli mamy wąską słomkę rulon należy wykonać z papieru o węższych rozmiarach. Rulonik na jednym końcu zszywamy zszywaczem, będzie to tułów pszczółki. Następnie wycinamy koło o średnicy ok. 3- 4 cm, będzie to główka pszczoły, na której można narysować oczy, buzie i ewentualnie paski. Główkę przyklejamy do rulonu, z tej strony gdzie był spięty zszywaczem. Z bibuły lub innego lekkiego materiału wycinamy skrzydełka, które przyklejamy na środku tułowia. Tak przygotowanego owada nakładamy (nie za głęboko) na słomkę. Zadaniem dziecka jest dmuchanie przez słomkę aby owad odleciał.

11. Nadmuchana rękawiczka (Dostępna na stronie internetowej)
https://www.youtube.com/watch?v=IIEAtptbMVU

Potrzebne będą: plastikowy kubek, słomka, gumowa rękawiczka lub plastikowy woreczek i gumka recepturka.
W kubeczku na wysokości ok 4 cm od podstawy (środek wysokości ścianki kubka), robimy otwór, o takiej wielkości, aby można było włożyć słomkę. Rękawiczkę nasuwamy na otwór kubeczka, jeśli mamy woreczek, to nakładamy go na otwór kubka i przymocowujemy gumką recepturką, aby się nie przesuwał. W ten sposób przymocowany element (pozostającą część) wkładamy do kubeczka. W otwór kubka wkładamy słomkę. Zadaniem dziecka jest dmuchanie przez słomkę, tak aby włożona część rękawiczki uniosła się nad powierzchnią kubka i była napełniona powietrzem. Na rękawiczce można narysować jakąś postać: króliczka, kotka, będzie to dodatkowa atrakcja.

12. Kręte drogi – spirala (wersja do obejrzenia na stronie internetowej)
https://www.youtube.com/watch?v=dvDPKlf12OU&list=PLINcbMZH9644vHkaDa6OeWbXj237dfEtV

Potrzebne będą: duża papierowa kartka, plastelina, piłeczki pingpongowe lup papierowe, słomka.
Z plasteliny lepimy wałeczki, które układamy w spiralę na kartce papieru. Na utworzonej drodze będzie poruszała się piłeczka. Dziecko dmuchając przez słomkę ma doprowadzić piłeczkę do końca spirali.

13. Żabka (opis na stronie internetowej)
https://www.youtue.com/watch?v=zfph7uyKZLE

Propozycje zabaw oddechowych można znaleźć na wielu stronach internetowych. Podaję linki do wybranych:
Zbiór wielu zabaw –
https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q –
Wydmuchiwanie piłeczek –
https://www.youtube.com/watch?v=UW7WZFKqvis
Wydmuchiwanie piórek –
https://www.youtube.com/watch?v=aw2J5lJa5Bc
kolorowa fryzura https://youtu.be/9qY5BRWsU6Ehttps://www.youtube.com/watch?v=9qY5BRWsU6E&list=PLINcbMZH9644vHkaDa6OeWbXj237dfEtV&index=2

Na zakończenie jedna z moich ulubionych zabaw, przeznaczona dla dzieci starszych, a nawet dorosłych.

Skacząca piłeczka

Potrzebne będą: dwie szklanki lub dwa kubeczki, piłeczka pingpongowa i woda.
Do obu szklanek nalewamy po brzeg wodę. Szklanki umieszczamy w niewielkiej odległości od siebie (odległość ta powinna wynosić ok. 4 cm, ale można zacząć od mniejszego odstępu). Na powierzchnię wody jednej ze szklanek kładziemy piłeczkę
Wersja II. Tylko jedna ze szklanek jest napełniona wodą, druga pozostaje pusta. Do szklanki z wodą kładziemy na powierzchnię wody piłeczkę. Odległości między szklankami zostają takie same jak w wersji I
Podczas tej zabawy należy zabezpieczyć stół, gdyż bardzo często podczas dmuchania, wydmuchujemy ze szklanki sporą ilość wody.
Zadaniem jest wydmuchanie piłeczki tak, aby wskoczyła do następnej szklanki.
Można wprowadzić element współzawodnictwa: zabawa przebiega w ten sam sposób, zadaniem jest przedmuchanie piłeczki do drugiej szklanki, w jak najkrótszym czasie.
Odmiana: ustawiamy 4 szklanki z wodą, zadanie polega na przedmuchaniu piłeczki do kolejnych szklanek w wyznaczonym czasie. Wygrywa ta osoba, która przedmucha piłeczkę do największej ilości szklanek.

Lidia Górecka

Skip to content